loading...
zor
zora بازدید : 17 دوشنبه 12 تیر 1402 نظرات (0)

با توجه به گزارش های جمع آوری شده توسط کارشناسان، متاسفانه برخی از کاربران جهت دریافت ابلاغیه خود در سامانه ثنا با مشکلاتی در مراحل ثبت نام و ورود، بازیابی رمز، دریافت رمز عبور موقت و… مواجه شده اند.

به دلیل ضرورت و اهمیت پیگیری امور مراجع قضایی و دیگر مراکز، مجموعه ما بستری را فراهم ساخته تا برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی با کارشناسان سامانه وکیل کمک تماس گرفته و تمامی امور قضایی و اداری خود را پیگیری نمایید.

همچنین در صورتی که قصد دریافت ابلاغیه، ثبت لوایح قضایی و شکواییه، اخذ گواهی استعلام عدم سوء پیشینه و … را دارید، می توانید اطلاعات خود را به صورت غیر حضوری و تلفنی در اختیار کارشناسان ما قرار داده و در کمتر از نیم ساعت، علاوه بر دریافت فایل ابلاغیه و یا استعلام، تمامی امور مورد نظرتان را در این سامانه ثبت و پیگیری نمایید.



در ادامه نیز به شرح نحوه ثبت نام در سامانه ثنا، مراحل ورود به سامانه و رویت ابلاغیه الکترونیکی پرونده قضایی و نکاتی ضروری در خصوص سامانه عدل ایران پرداخته ایم.

ورود به سامانه ثنا و مشاهده ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا

وارد وب سایت، sana.adliran.ir شوید.

در این صفحه گزینه سامانه ابلاغ الکترونیک” را انتخاب نمایید.

در این بخش باید رمز شخصی و کد ملی خود را در فیلدهای مربوطه درج کنید.

رمز موقت پیامک شده را در جای خالی بنویسید.

حال می توانید با توجه به نیاز خود یکی از خدمات مورد نظر را انتخاب نمایید.

برای ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا مراحل زیر را دنبال کنید :

۱_ وارد سامانه ثنا شده و مطابق با تصویر زیر گزینه “سامانه ابلاغ الکترونیک” انتخاب کنید.

۲_ در این مرحله شما باید اطلاعات ورود خود را در فیلد های مشخص شده بنویسید. با توجه به تصویر شما باید کد ملی و رمز شخصی (کد ثنا) که در هنگام ثبت نام دریافت کرده را وارد و بر روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

۳_ در این مرحله کد ورود یک بار مصرف برای شماره همراهی که هنگام ثبت نام ثبت کرده اید، ارسال شده و با وارد کردن کد در فیلد رمز موقت می توانید وارد حساب کاربری خود شوید.

با ورود به پنل کاربری خود با موارد زیر رو به رو می شوید؛

ابلاغیه های جدید : در صورتی که ابلاغیه جدید برای شما صادر شود از این قسمت قابل مشاهده است.

ابلاغیه های مشاهده شده : لیست ابلاغیه هایی که قبلا برای شما آمده و مشاهده کرده اید.

دریافت با رمز : دریافت ابلاغیه با رمز پرونده

دریافت با شماره : دریافت ابلاغیه با شماره ابلاغیه

سامانه آگهی الکترونیک : این بخش لیستی از آگاهی های قضایی می باشد که کاربران می توانند آن را مشاهده کنند.

با انتخاب گزینه ”ابلاغیه های جدید” و یا ”ابلاغیه های مشاهده شده”، به ابلاغیه های تان دسترسی پیدا می کنید.

لازم به ذکر است که تاریخ مشاهده ابلاغیه توسط کاربر، تاریخ ابلاغ محسوب شده و کلیه آثار قانونی ابلاغ (مانند مهلت تجدید نظر خواهی از رای دادگاه)، از آن تاریخ محاسبه می شود.

نکته : اگر از برنامه های تغییر آی پی (ف ی ل ت ر ش ک ن) استفاده می کنید، باید اپلیکیشن مذکور را خاموش و سپس وارد سامانه ثنا شوید، زیرا در غیر این صورت، وب سایت برای شما باز نخواهد شد.

نکته : همچنین بهتر است از جدیدترین نسخه ویندوز و مرورگر استفاده کنید.

سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی

می توانید با مراجعه به eblagh.adliran.ir که آدرس اصلی وب سایت ابلاغیه الکترونیکی می باشد، اطلاعیه مورد نظرتان را مشاهده و روند پرونده در جریان خود را پیگیری نمایید.

ثبت نام در وب سایت مذکور دارای دو مرحله بوده که در ادامه به صورت کامل آن را برایتان توضییح خواهیم داد.

بعد از نام نویسی، یک نام کاربری و رمز عبور شخصی که همان کد ثنا است، در اختیارتان قرار گرفته و شما می توانید با استفاده از آن وارد صفحه کاربری خود شوید و از خدمات مختلف سامانه ثنا استفاده نمایید.

ثبت نام در سامانه ثنا

برای ثبت نام در سامانه ثنا، می توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری با استفاده از راهنمای زیر اقدام نمایید.

ثبت نام حضوری

برای نام نویسی حضوری با در دست داشتن مدارک خود مثل کارت ملی به یکی از دفاتر قضایی محل زندگی خود مراجعه نمایید.

چنانچه در محل زندگی شما دفاتر قضایی وجود ندارد باید به دادگستری مراجعه و از طریق آنها شناسه و رمز ورود خود را دریافت کنید.

بعد از ثبت و احراز هویت شما در سامانه ثنا و گرفتن امضا و اثر انگشت الکترونیکی برای شما شناسه و رمز عبور به شماره همرایی که ثبت کرده اید ارسال می شود و با استفاده از آن شما قادر به ورود به سامانه ثنا خواهید بود.

ثبت نام غیر حضوری

برای ثبت نام غیر حضوری وارد سامانه ثنا شده و گزینه “ثبت نام بر خط” را انتخاب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را وارد کرده تا ثبت نام شما قطعی شود.

بعد از پرداخت و واریز هزینه، نوبت به احراز هویت می رسد. (قبل از پرداخت هزینه می توانید اطلاعات خود را ویرایش و یا اصلاح کنید)

احراز هویت هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری انجام می شود؛ برای احراز هویت حضوری تنها کافیست به دفاتر قضایی و یا دادگستری مراجعه نمایید.

برای احراز هویت غیر حضوری بعد از پرداخت هزینه وارد صفحه دیگری خواهید شد. (بهتر است با گوشی موبایلتان اقدام به احراز هویت کنید) بعد از ثبت امضا و فرستادن عکس واضحی از خودتان، این فرایند تکمیل شده و باید منتظر اعلام نتیجه نهایی ثبت نام باشید.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیش تری در رابطه با احراز هویت غیر حضوری سامانه ثنا دارید، می توانید مطلب، نحوه احراز هویت غیر حضوری سامانه ثنا را مطالعه نمایید.

مشاهده ابلاغیه با موبایل

وارد مرورگر کروم یا فایر فاکس شوید.

وارد وب سایت adliran.ir شوید.

گزینه سامانه ابلاغ الکترونیکی” را انتخاب کنید.

کد ملی و رمز شخصی خود را وارد نمایید.

راهنمای تصویری مشاهده ابلاغیه با کد ملی با موبایل؛

بنا بر هر دلیلی اگر نمی توانید از کامپیوتر و یا لپ تاپ برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی استفاده کنید، با دنبال کردن مراحل زیر می توانید با گوشی موبایل خود این کار را انجام دهید؛

۱_  وارد آدرس adliran.ir شوید.

۲_ سامانه اصلی یا سامانه پشتیبانی ابلاغ را انتخاب نمایید.

۳_ کد ملی و رمز ثنای خود را وارد نمایید.

۴_ بعد از وارد کردن رمز عبور موقت ثنا خود وارد حساب کاربر خود می شوید و حال می توانید ابلاغیه های جدید خود را مشاهده نمایید.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا با کد ملی

همان طور که گفتیم برای دریافت و رویت ابلاغیه الکترونیکی باید قبل از هر چیزی در سامانه ثنا ثبت نام کنید، بعد از طی کردن فرایند نام نویسی یک نام کاربری و رمز عبور در اختیار شما قرار داده شده و با استفاده از این اطلاعات به سادگی وارد حساب کاربری خود در سامانه ثنا شوید.

فراموش نکنید برای ورود به این سامانه علاوه بر کد ثنا، کد ملی کاربر نیز باید وارد شود.

کاربران به سادگی و با استفاه از کد ملی و کد ثنای خود می توانند با رفتن به صفجه اصلی سامانه ابلاغیه الکترونیکی وارد حساب کابری خود شده و از امکانات مختلفی که در اختیارشان قرار داده شده، استفاده کنند.

مشاهده ابلاغیه با برنامه عدالت همراه

دانلود و نصب برنامه عدالت همراه

رمز شخصی، کد ملی را وارد نمایید.

رمز موقت دریافتی را در فیلد مربوطه بنویسید.

حال می توانید از امکانات این اپلیکیشن استفاده کنید.

راهنمای تصویری مشاهده ابلاغیه با موبایل؛

خوشبختانه برنامه عدالت همراه در ۲ نسخه متفاوت اندروید و ios در اختیار کاربران قرار گرفته است؛ برای مشاهده ابلاغیه با این برنامه مراحل زیر را دنبال نمایید؛

جهت دانلود این برنامه به مطلب، مشاهده ابلاغیه با موبایل مراجعه کنید.

۱_ وارد برنامه عدالت همراه شده و کد ملی و رمز شخصی خود را وارد نمایید.

۲_ رمز عبور موقت که برای شما ارسال می شود را وارد نمایید تا وارد حساب کاربری خود در سامانه ثنا شوید.

۳_ برای دریافت ابلاغیه با موبایل با کد ملی خود گزینه “ابلاغ های الکترونیکی” را انتخاب نمایید.

۴_ حال می توانید ابلاغیه های خود را مشاهده نمایید.

چنانچه در هرکدام از مراحل دچار مشکل شدید می توانید مطلب تماس با پشتیبانی سامانه ثنا را مطالعه نمایید.

رویت ابلاغیه الکترونیکی دادگاه

پیش از راه اندازی سامانه ثنا، تمامی ابلاغیه های قضایی به صورت سنتی (منظور ارسال با پست) به افراد ابلاغ می شد، که خوشبختانه با وجود بستر مذکور، دیگر از کاغذ بازی های قبل خبری نیست و هر کسی می تواند با مراجعه به این سامانه ابلاغیه الکترونیکی خود را دریافت و مشاهده نماید.

البته با وجود این سامانه باز هم افرادی بعد از دریافت پیامی در خصوص ابلاغ جدید، به دادگاه برای پیگیری پرونده و دریافت ابلاغیه مربوطه مراجعه می نمایند.

این اتفاق در حالی رخ داده که فرد به سادگی دسترسی لازم به تمامی ابلاغیه های قضایی که شامل دادخواست و ضمایم آن، نظر کارشناس، اوقات دادرسی و … را با مراجعه به سامانه ثنا داشته، اما باز هم زمان زیادی را صرف مراجعه حضوری به مرکز فوق می نماید. (یکی از اهمیت های ثبت نام در سامانه ثنا)

ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف دادگاه محسوب نمی شود و حتی از تعریف قانونی دادگاه نیز فاصله زیادی دارد، اما یکی از زیر مجموعه ها و تابع مصوبه های قوه قضائیه بوده، در نتیجه ابلاغیه شورای حل اختلاف هم از طریق سامانه ثنا به اشخاص ابلاغ خواهد شد.

در نتیجه افرادی که پرونده و یا قصد اقامه دعوی در شورای حل اختلاف را دارند، باید در سامانه ثنا ثبت نام و برای دریافت ابلاغیه خود وارد حساب کاربری این سامانه شوند.

ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حمهوری اسلامی ایران در خصوص تشکیل شورای حل اختلاف گفته است؛

به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت های مردمی، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به شوراهای حل اختلاف واگذار می گردد…

ضرورت و اهمیت ابلاغیه شورای حل اختلاف در اطلاع رسانی طرفین اختلاف از تشریفات رسیدگی می باشد.

ابلاغیه الکترونیکی دادگستری

مراجع رسیدگی کننده به اختلافات به دو گروه کلی دادگستری (قضایی) و غیر دادگستری (اداری) تقسیم بندی شده اند.

مراجع قضایی یا دادگستری شامل تمامی دادگاه ها و دادسراهای موجود در سیستم قضایی کشور ما می شوند.

مراجع غیر دادگستری یا همان اداری، مراجعی هستند که اشخاص مشغول فعالیت در این سازمان ها فاقد گواهی قضایی می باشند و آیین دادرسی متفاوت تری از قانون آیین دادسی مدنی نیز دارند.

ابلاغیه های دادگستری در قالب ابلاغیه الکترونیکی دادگستری برای افراد فرستاده می شود و نباید فراموش کنید که سامانه ثنا علاوه بر اطلاعیه مذکور، ابلاغیه های برخی از مراجع دیگر مثل؛ دیوان عدالت اداری را نیز در اختیار مردم قرار می دهد.

نکات کلیدی مربوط به دریافت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا لازم است نکات زیر را حتما رعایت کنید زیرا عدم رعایت این نکات، می تواند منجر به ضایع شدن حق قانونی شما شود؛

۱_ ورود ابلاغیه به حساب کاربری شخص در سامانه، نشان دهنده ابلاغ قانونی بوده و اثرات قانونی را نیز به دنبال خواهد داشت حتی اگر ابلاغیه توسط کاربر دیده نشود.

۲_ اگر کاربر یکی از ابلاغیه های مرتبط به وقت جلسه دادرسی و رای صادره را مشاهده کند، رای نسبت به حضور شخص محسوب و فرد حق هیچ گونه واخواهی رای صادر شده را نخواهد داشت، حتی اگر در هیچ کدام از جلسات دادگاه حضور نداشته باشد.

۳_ معمولا هم زمان با ارسال ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا برای شخص یک پیامک هم ارسال می شود، اما گاهی به دلایل مشکلاتی در سیستم ممکن است پیام با تاخیر و یا حتی ارسال نشود.

در این شرایط، تاریخ ابلاغ، تاریخ ورود ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا در حساب کاربری شخص بوده، در نتیجه با توجه به بروز چنین مشکلاتی بهتر است مداوم حساب کاربری خود را چک کنید.

۴_ در صورتی که ایمیلی با عناوین قوه قضائیه یا هر یک از مراجع قضائی دیگر دریافت کردید به آن ها توجهی نداشته باشید زیرا ممکن است کلاهبرداری باشد، زیرا تمامی ابلاغیه های صادر شده برای شما، در حساب کاربری قابل مشاهده هستند.

۵_ چنانچه شخصی به دلیل شلوغی خط و سرور ها موفق به دریافت پیام و یا دسترسی به فایل ابلاغیه خود نشده، تنها در صورتی که بتواند این موضوع را اثبات نماید، از نگاه قانون مجرم نیست.

۶_ در صورت تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا، ویرایش مشخصات ثبت نامی، ضروری بوده زیرا در صورت عدم توجه به این موضوع مهم، با استناد بر ماده ۷۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، اطلاعاتی که از قبل در سامانه مذکور ثبت گردیده، به عنوان معیار در نظر گرفته شده و قابل استناد هستند.

ماده ۷۹ قانون مدنی

هرگاه یکی از طرفین دعوا محلی راکه اوراق اولیه در آن محل ابلاغ شده یا محلی را که برای ابلاغ اوراق انتخاب کرده تغییر دهد و همچنین در صورتی که نشانی معین در دادخواست اشتباه باشد باید فوری محل جدید و مشخصات صحیح را به دفتر دادگاه اطلاع دهد. تا وقتی که به این ترتیب عمل نشده است، اوراق در همان محل سابق ابلاغ می‌شود.

_ خودداری از مراجعه به سامانه ثنا به معنی استنکاف (سر باز زدن) از دریافت اوراق قضائی محسوب شده و با توجه به ماده ۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب، در امور مدنی به آن ها رسیدگی می شود.

ماده ۷۰ قانون آیین دادرسی مدنی

چنانچه خوانده یا هریک از اشخاص یادشده در ماده قبل در محل نباشند یا از گرفتن برگهای اخطاریه استنکاف کنند مامور ابلاغ این موضوع را در نسخ اخطاریه قید نموده نسخه دوم رابه نشانی تعیین شده الصاق می کند و برگ اول را با سایر اوراق دعوا عودت می دهد. در این صورت خوانده می تواند تا جلسه رسیدگی به دفتر دادگاه مراجعه و با دادن رسید اوراق مربوط را دریافت نماید.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به شرح نحوه ثبت نام و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا، به صورت کامل پرداخته ایم تا پاسخ مناسبی به سوالات شما در این خصوص داده باشیم.

البته با در نظر گرفتن خطاهای سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا، در تلاش بودیم تا در کنار اطلاعات مهم و ضروری که کارشناسان ما در قالب مقاله فوق به نگارش آن پرداخته اند، بستری را نیز ایجاد سازیم، تا با یک تماس تلفنی به صورت مستقیم با کارشناسان سامانه وکیل کمک صحبت و امور مختلفی اعم از؛ دریافت فایل ابلاغیه، ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه، ثبت لوایح قضایی و … را پیگیری نمایید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 43
  • بازدید امروز : 165
  • باردید دیروز : 340
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 691
  • بازدید ماه : 1,547
  • بازدید سال : 22,227
  • بازدید کلی : 104,497