loading...
zor
zora بازدید : 20 دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن بسیاری از فعالیت ها و بدون نیاز به حضور فیزیکی اشخاص در سازمان ها ، وزارت آموزش و پروش نیز با حرکت در این مسیر، با هدف پیگیری و اطلاع از حفظ سلامت دانش آموزان خصوصا با آغاز شیوع ویروس کرونا و الزام واکسینه شدن تمامی دانش آموزان و اهمیت تندرستی آنها و همچنین کمتر شدن فعالیت های بدنی و ورزشی دانش آموزان ،سامانه جدیدی به نام سامانه پاس راه اندازی کرده است که در این سامانه اطلاعات منسجم پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموزدر دسترس قرار داده شده است.

همواره وزارت آموزش و پرورش در مقاطع زمانی مختلف نیز در گذشته جهت حفظ سلامت روانی و جسمانی دانش آموزان سایت های متفاوتی را طراحی کرده است. یکی از این سامانه ها، سامانه پادا می باشد که به عنوان مثال دانش آموزان از طریق سامانه پادا می توانند به صورت رایگان و غیر حضوری در هر زمان در برنامه ارزیابی سواد حرکتی که میزان فعالیت جسمانی دانش آموان را اندازه گیری می کند شرکت کنند.

با توجه به اولویت و اهمیت موضوع تندرستی و سلامت جسمانی دانش آموزان و رویکرد انسجام و الکترونیک بودن اطلاعات سلامت دانش آموزان درحال راه اندازی و بررسی فازهای مختلف سایت پاس و بررسی خدمات سایت پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموز می باشد، که کاربران به منظور دستیابی آسان ،سریع و با استفاده از تلفن همراه و یا لپ تاب وارد سایت پاس شوند.

البته سامانه پاس با آدرس اینترنتی pas.medue.ir که مخفف سایت پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموزان می باشد، هم اکنون با قابلیت ها و امکانات متفاوت قابل استفاده نمی باشد .در بخش بعدی این مقاله در رابطه با ورود به این سامانه و راهنمای استفاده از آن و همچنین در زمینه امکانات سایت پاس بیشتر آشنا میشویم.

ورود به سامانه پاس

این سامانه با هدف تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموزان در سراسر کشور و در همه مقاطع تحصیلی می تواند در دسترس قرار گیرد. سامانه پاس تا به این لحظه به طور کامل و جامع  در اختیار کاربران قرار نگرفته است و امکان ورود به سایت پاس در حال حاضر وجود ندارد و اطلاعات دقیقی از قسمت های مختلف سامانه پاس فعلا اعلام نشده است.

برای ورود به سامانه در مرحله اول آدرس سایت pas.medue.ir را جستجو نمایید.از مشاهده نتایج بر روی عنوان سایت ( سامانه پرونده الکترونیک سلامت دانش آموزان) کلیک کنید و پس از وارد شدن به سامانه پاس، نوع خدماتی که مورد نظر شما است را انتخاب نمایید و میتوانید از خدمات و قابلیت های آن بهره مند شوید و اما در رابطه با  آشنایی بیشتر در خصوص امکانات سامانه پاس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای سایت پاس

در قسمت قبل، روش ورود به سامانه پاس pas.medu.ir بررسی شد. بنابراین پس از راه اندازی ‌شما می توانید وارد سایت شده و از قسمت های مختلف آن استفاده نمایید. البته در حال حاضر راهنمای دقیق سامانه پاس وجود ندارد، البته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گزارش های مختصری در مورد ساختار و بخش های مختلف سایت پرونده الکترونیک سلامت دانش آموزان ارائه کرده است .

مهم ترین و اساسی ترین بخش این مطالب این موضوع است که سامانه پاس دارای ۵ فاز مختلف می باشد که در ادامه این مقاله فازهای مختلف سامانه مورد بررسی قرار گرفته شده است.

امکانات سامانه پاس

با توجه به اینکه این سامانه هنوز به طور کامل در دسترس عموم قرار نگرفته است و اطلاعات کاملی در رابطه با بخش های مختلف آن وجود ندارد اما طبق صحبت های مسئولین مربوطه، سامانه از ۵ فاز اصلی تشکیل شده است خدمات و بخش های مختلف سایت پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموزان همگی در رابطه با سلامت دانش آموزان است، که در این ۵ فاز از دانش آموزان درخواست می شود تا وضعیت سلامت جسمانی خود را پاسخ دهند.

فاز صفر:  در مرحله اول از سامانه نقش ها تعریف خواهند شد، و دسترسی برای کاربران و ورود به این سامانه (سایت پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموزان ) صورت می گیرد، فرم اولیه کووید ۱۹ وطراحی گزارش ها نیز از بخش های فاز صفر سامانه پاس می باشد.

فاز یک: در مرحله دوم از این سایت طراحی RFP سایت پرونده الکترونیک سلامت دانش آموز و همینطور بخش های مربوط به آسیب شناسی در نظر گرفته شده است.

فاز دو: اما در مرحله سوم از سایت دسترسی کاربران، طراحی هایی مربوط به فرم و گزارشهای موجود ، آمارگیری فرآیند هایی مربوط به سایر بیماری ها صورت می گیرد.

فار سه: مرحله چهارم از این سایت، نیز شامل هوشمند سازی فرایندها و عملکردها در ارتباط با سازمان های دیگر همانند سازمان جغرافیایی، وزارت بهداشت، ثبت احوال، با تعیین وب سرویس ها میشود.

فار چهار:  در نهایت مرحله پنجم و فاز نهایی سامانه، پیاده سازی کامل و دقیق سایت پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموز و گزارشی هوشمند (BI) از وضعیت سلامت دانش آموزان انجام می گیرد.

نتیجه گیری

سامانه پاس، سامانه جدیدی است که وزارت آموزش و پرورش به منظور پیگیری و سلامت دانش آموزان و کنترل بیماری های آنان در حال راه اندازی می باشد. سایت پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموزان به طور کامل تا به امروز در دسترس کاربران قرار نگرفته است، اما در این مقاله سعی کردیم  اطلاعات لازم در زمینه ورود به سامانه پاس و بخش های مختلف آن را توضیح دهیم تا به محض راه اندازی سایتT کاربران بتوانند به راحتی وارد شده و از خدمات آن بهره مند شوند.

اما سوالی که در این زمینه ایجاد میشود این است آیا ثبت نام در سایت پاس pas.medu.ir اجباری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، با توجه به هدف مسئولین که ایجاد سامانه قدرتمند، جامع، یکپارچه وتحت کنترل بودن اطلاعات مربوط به سلامت و تندرستی دانش آموزان می باشد پس از افتتاح رسمی سایت پاس از طرف مسئولین وزارت آموزش و پرورش، ثبت نام در این سامانه اجباری می شود.

اما سوالات برخی مربیان و و والدین دانش آموزان در زمینه چگونگی استفاده از سامانه پاس و اینکه دسترسی و ورود به سایت پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموز در چه زمانی و برای چه اشخاصی امکان پذیر است و  چه اطلاعاتی از دانش آموزان باید در این سامانه قرار بگیرد وهمین طور دستورالعمل نحوه کار با سامانه همچنان وجود دارد.

پس برای اطلاعات دقیق تر و به روز ترین اخبار در زمینه سایت پرونده الکترونیکی سلامت دانش آموز و موارد دیگر در این زمینه و سایر اخبار با ما همراه باشید و مطالب جدید را در سایت ما دنبال کنید .در صورت وجود هرگونه سوال در این زمینه، میتوانید با کارشناسان مرکز ما تماس بگیرید، که به صورت کامل سوالات شما را در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

منبع: دستیار کمک

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 43
  • بازدید امروز : 193
  • باردید دیروز : 340
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 719
  • بازدید ماه : 1,575
  • بازدید سال : 22,255
  • بازدید کلی : 104,525